RODO - ROZPORZĄDZENIE O OCHRONIE DANYCH OSOBOWYCH

  • Ochrona danych osobowych jest jednym z najważniejszych procesów realizowanych przez Bank Spółdzielczy w Siedlcach. Na bieżąco informujemy Państwa o ważnych zmianach w przepisach prawa, w tym o prawach osób, których dane dotyczą.

    Parlament Europejski opublikował w 2016 roku Rozporządzenie 2016/679 w sprawie ochrony danych osobowych, zwane RODO. Obowiązuje w Unii Europejskiej od 25 maja 2018 roku.

    1. Co to jest RODO?

    Jest to skrót od Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych. RODO wprowadza  m. in. nowe prawa Klientów. Jednym z obowiązków administratorów, którzy przetwarzają dane osobowe jest informowanie Klientów o przetwarzaniu ich danych osobowych.

    2. Dlaczego Bank przetwarza moje dane osobowe?

    Bank przetwarza Państwa dane, aby prowadzić działalność bankową, na przykład prowadzić rachunek bankowy, zawrzeć i realizować umowę dotyczącą produktu bankowego typu kredyt, lokata, rachunek oszczędnościowy, rachunek ROR, czy zapewnić bezpieczeństwo Państwa środków i transakcji. Prowadzimy również działalność informacyjną o naszych usługach i produktach.

    3. Czy mogę mieć dostęp do swoich danych?

    Tak. Mogą Państwo mieć pełen dostęp do swoich danych osobowych. Mogą Państwo również zarządzać swoimi zgodami na przetwarzanie danych osobowych, w tym zgodami marketingowymi.

    4. Kto jest administratorem moich danych osobowych?

    Administratorem Państwa danych osobowych jest Bank Spółdzielczy w Siedlcach. Bank odpowiada za ich przetwarzanie w sposób bezpieczny, zgodny z umową oraz obowiązującymi przepisami prawa. W sprawach ochrony danych osobowych mogą Państwo skontaktować się z  Bankiem w placówkach lub z Inspektorem Ochrony Danych.

    5. Jak mogę skontaktować się z Inspektorem ochrony danych?

    Funkcję Inspektora ochrony danych w  Banku Spółdzielczym w Siedlcach sprawuje Pan Sławomir Zdziebłowski. Z Inspektorem Ochrony Danych można skontaktować się pod adresem poczty elektronicznej:

    IOD na stron

    6. W jakim celu Bank przetwarza moje dane osobowe?

    Państwa dane osobowe są przetwarzane przez Bank w celu:

    1. podjęcia działań przed zawarciem umowy oraz w celu realizacji umowy, w tym w celu dokonania badania zdolności kredytowej i analizy ryzyka kredytowego,
    2. w pozostałych celach związanych z prowadzoną działalnością bankową, w tym wypełniania obowiązków prawnych ciążących na Banku, dochodzenia roszczeń z tytułu prowadzenia działalności oraz w celu sprzedaży i marketingu bezpośredniego,
    3. gdy jest to niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym,
    4. wewnętrznych celów administracyjnych Banku, w tym analizy portfela kredytowego, statystyki i raportowania wewnętrznego w Banku,
    5. w celu wskazanym w treści udzielonej przez Państwo zgody.

    7. Jakie rodzaje, kategorie danych osobowych Bank przetwarza?

    Bank przetwarza dane związane z:

    1. identyfikacją i weryfikacją tożsamości Klienta,
    2. dane transakcyjne,
    3. dane dotyczące stanu cywilnego i sytuacji rodzinnej, w tym o osobach pozostających na utrzymaniu i pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym,
    4. dane finansowe lub związane ze świadczeniem usług bankowych,
    5. dane dotyczące prowadzonej działalności gospodarczej, zawodowej lub społecznej,
    6. dane wizualne (nagrania z kamer dla celów bezpieczeństwa lub celów dowodowych).

    8. Kto jest odbiorcą moich danych?

    Państwa dane mogą być udostępniane następującym odbiorcom lub kategoriom odbiorców danych:

    1. Biuro Informacji Kredytowej S.A.,
    2. Centrum Prawa Bankowego i Informacji Sp. z o.o.,
    3. Związek Banków Polskich,
    4. Ministerstwo Finansów, w tym Generalny Inspektor Informacji Finansowej,
    5. Komisja Nadzoru Finansowego,
    6. biura informacji gospodarczej,
    7. banki, instytucje kredytowe i inne upoważnione podmioty na podstawie przepisów prawa,
    8. podmioty,  którym Bank powierzył przetwarzania danych osobowych na podstawie umów powierzenia przetwarzania danych osobowych (tzw. podmioty przetwarzające).

    9. Czy moje dane osobowe będą przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej?

    Obecnie nie planujemy przekazywać Państwa danych osobowych poza Europejski Obszar Gospodarczy.

    10. Jak długo Państwa dane osobowe będą przechowywane przez Bank?

    Dane osobowe będą przechowywane przez okres trwania umowy oraz po zakończeniu umowy w celu wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na Banku, w tym dochodzenia ewentualnych roszczeń, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, a następnie zostaną usunięte lub zanonimizowane. W przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie dla potrzeb marketingu bezpośredniego naszych produktów i usług po wygaśnięciu umowy, dane te będziemy przetwarzać do czasu wycofania zgody.

    11. Jakie uprawnienia mi przysługują?

    W związku z przetwarzaniem przez Bank danych osobowych przysługuje Państwu prawo do:

    1. dostępu do treści swoich danych (art. 15 RODO),
    2. do sprostowania danych (art. 16. RODO),
    3. do usunięcia danych (art. 17 RODO),
    4. do ograniczenia przetwarzania danych (art. 18 RODO),
    5. do przenoszenia danych (art. 20 RODO),
    6. do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych (art. 21 RODO),
    7. prawo do niepodlegania decyzjom podjętym w warunkach zautomatyzowanego przetwarzania danych, w tym profilowania (art. 22 RODO).

    12. Do kogo mogę wnieść skargę?

    W przypadkach uznania, iż przetwarzanie Państwa danych narusza przepisy RODO przysługuje Państwu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

    13. Czy podanie danych osobowych jest dobrowolne czy obligatoryjne?

    Podanie przez Państwa danych jest dobrowolne, jednakże w celu zawarcia i realizacji umowy niezbędne.

    14. Skąd Bank ma moje dane osobowe?

    Źródłem Państwa danych osobowych są wnioski, umowy zawarte z Bankiem, natomiast w przypadku pozyskiwania danych osobowych w sposób inny niż od osób, których dane dotyczą, źródłem danych są osoby trzecie. Wówczas Bank ma obowiązek poinformować te osoby o źródle pozyskania ich danych.

    15. Czy moje dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany?

    Bank nie dokonuje profilowania w sposób zautomatyzowany.

  • KLAUZULA INFORMACYJNA

    Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. U. UE L 119 z dnia 4 maja 2016 r.)), dalej zwanym „RODO”, informujemy:

    1. Administratorem Państwa danych osobowych jest Bank Spółdzielczy w Siedlcach (dalej zwany: Bankiem) z siedzibą w 08-100 Siedlce ul.Pusta 5/9, nr tel. (25) 644-08-10, adres email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    2. W Banku funkcjonuje stanowisko Inspektora Ochrony Danych osobowych, z którym można skontaktować się  email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    3. Dane osobowe będą przetwarzane w celu prowadzenia działalności bankowej, a w szczególności zawarcia i realizacji umowy dotyczącej produktu bankowego, a także podjęcia działań przed zawarciem umowy, dokonania analizy zdolności kredytowej i oceny ryzyka kredytowego, w celach marketingowych oraz w celach archiwalnych.
    4. Zakres przetwarzanych przez Bank danych osobowych wynika z przepisów prawa powszechnie obowiązującego, a w szczególności ustawy - Prawo bankowe. Zakres uzależniony jest od zawartych z Bankiem umów.
    5. Dane osobowe mogą być udostępniane następującym odbiorcom lub kategoriom odbiorców danych: Biuro Informacji Kredytowej S.A., Związek Banków Polskich, Ministerstwo Finansów, w tym Generalny Inspektor Informacji Finansowej, Komisja Nadzoru Finansowego, banki, instytucje kredytowe i inne upoważnione podmioty na podstawie przepisów prawa, podmioty, którym bank powierzył przetwarzania danych osobowych na podstawie umów powierzenia przetwarzania danych osobowych (tzw. podmioty przetwarzające).
    6. Okresy przechowywania/przetwarzania danych osobowych wynikają z celów przetwarzania (dane osobowe przetwarzane są przez Bank do momentu wycofania  zgody na przetwarzanie danych osobowych lub do momentu zrealizowania/ustania celów przetwarzania danych osobowych wynikających z umów zawartych z Bankiem oraz upływu terminu rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń), w szczególności terminy przechowywania/przetwarzania danych osobowych wynikają z ustawy – Prawo bankowe, ustawy o rachunkowości oraz innych przepisów prawa powszechnie obowiązującego.
    7. Każda osoba, której dane są przetwarzane, ma  prawo dostępu do danych, prawo do sprostowania danych, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania danych, prawo do wniesienia sprzeciwu, prawo do przeniesienia danych, prawo do niepodlegania decyzjom podjętym w warunkach zautomatyzowanego przetwarzania danych, w tym profilowania, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z RODO.
    8. Klientom przysługuje prawo wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

    Administrator – Bank Spółdzielczy w Siedlcach

  • KLAUZULA INFORMACYJNA – MONITORING WIZYJNY

    Bank Spółdzielczy w Siedlcach informuje o przetwarzaniu danych osobowych stanowiących Pani/Pana własność zgodnie z art. 13 ust. 1-2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane dalej „RODO”):

    1. Administratorem danych osobowych zebranych przez monitoring wizyjny jest Bank Spółdzielczy w Siedlcach (dalej zwany: Bankiem) z siedzibą w 08-100 Siedlce ul.Pusta 5/9, nr tel. (25) 644-08-10, adres email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    2. W Banku funkcjonuje stanowisko Inspektora Ochrony Danych osobowych, z którym można skontaktować się  email: iod@bankbssiedlce.pl.
    3. Monitoring wizyjny stosowany jest wyłącznie w celu zapewnienia bezpieczeństwa osób i mienia w obszarze objętym monitoringiem. Przez obszar objęty monitoringiem należy rozumieć:
      1. obszar wokół budynku Banku (ciągi komunikacyjne, chodnik, wejście do bankomatu)
      2. budynek Banku (wejście/wyjście z banku, sala obsługi, klatka schodowa, korytarze, pokoje)
    4. Dane z monitoringu przetwarzane są na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO, prawnie uzasadniony interes Administratora.
    5. Dane z monitoringu przechowywane są przez okres 21 dni od momentu zapisania, po tym okresie są nadpisywane.
    6. Dane z monitoringu mogą być udostępnione właściwym organom, upoważnionym zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa np. policji czy prokuraturze.
    7. Osoby zarejestrowane przez system monitoringu mają prawo do: informacji o istnieniu monitoringu, dostępu do nagrań w uzasadnionych przypadkach, żądania usunięcia danych jej dotyczących, ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku stwierdzenia, że przetwarzanie danych osobowych odbywa się z naruszeniem przepisów RODO.
    8. Dane z monitoringu nie będą służyły w żaden sposób do celów zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania oraz nie będą przekazywane do państwa trzeciego.

    Administrator – Bank Spółdzielczy w Siedlcach

  • ZASADY ROZPATRYWANIA WNIOSKÓW DOTYCZĄCYCH OBSŁUGI PRAW KLIENTA W ZAKRESIE DANYCH OSOBOWYCH

    Klient indywidualny i Klient instytucjonalny (osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, osoba fizyczna prowadząca indywidualne gospodarstwo rolne, spółka cywilna, spółka partnerska, spółka jawna) Banku jest uprawniony do złożenia wniosku w zakresie obsługi praw Klienta wynikających z RODO, a Bank zobowiązany jest do jego rozpatrzenia według poniższych zasad:

    1. Bank rozpatruje wniosek złożony przez Klienta Banku lub osobę działającą w jego imieniu:
      • w ciągu miesiąca, licząc od dnia otrzymania żądania,
      • w przypadku, gdy żądanie lub liczba żądań Klienta ma skomplikowany charakter, termin udzielenia odpowiedzi może zostać wydłużony o kolejne dwa miesiące;  w terminie miesiąca od otrzymania żądania, Bank poinformuje Klienta listownie o przedłużeniu terminu, z podaniem przyczyn opóźnienia,
      • w przypadku niepodjęcia działań w związku z żądaniem Klienta, Bank niezwłocznie najpóźniej w ciągu miesiąca od otrzymania żądania, poinformuje Klienta listownie o powodach niepodjęcia działań oraz możliwości wniesienia skargi do organu nadzorczego oraz skorzystania ze środków ochrony prawnej przed sądem.
    2. Klient może złożyć wniosek z wykorzystaniem formularza opracowanego przez Bank. Formularz wniosku dostępny jest TUTAJ lub w placówkach Banku. Wniosek Klienta zawiera dane adresowe oraz rodzaj i szczegóły żądania.
    3. Klient może złożyć wypełniony wniosek w każdej placówce Banku.
    4. Placówka Banku realizuje wniosek Klienta w zakresie obowiązku informacyjnego (udziela informacji Klientowi), prawa do cofnięcia zgody na cele marketingowe oraz prawa do sprostowania (aktualizacji danych). W przypadku pozostałych praw Klienta, obsługę wniosku realizują dedykowani pracownicy Centrali Banku.
    5. Bieg terminu rozpatrywania wniosku rozpoczyna się od dnia otrzymania przez Bank żądania Klienta.
    6. Klient uprawniony jest do złożenia reklamacji w przypadku niedotrzymania terminu udzielenia odpowiedzi przez Bank.
    7. Bank udziela Klientowi odpowiedzi na złożony wniosek na piśmie, listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
    8. Bank nie pobiera żadnych opłat i prowizji za przyjęcie i rozpatrzenie pierwszego wniosku. Jeżeli częstotliwość wniosków Klienta jest większa, niż jeden wniosek w ciągu trzech miesięcy, Bank może pobrać opłatę, równą kosztom administracyjnym związanym z udzieleniem odpowiedzi.
    9. W przypadku, gdy Klient składa wniosek w charakterze ubezpieczonego / ubezpieczającego / uprawnionego / uposażonego w umowie ubezpieczenia zawartej za pośrednictwem Banku z zakładem ubezpieczeń z nim współpracującym (dotyczy realizacji praw Klienta, którego dane zostały powierzone do przetwarzania Bankowi przez zakład ubezpieczeń będący ich administratorem), Bank informuje zakład ubezpieczeń o złożonym żądaniu realizacji praw Klienta w zakresie danych osobowych, przekazując zakładowi ubezpieczeń wniosek w ciągu 3 dni od dnia zgłoszenia wniosku przez Klienta. Odpowiedź na wniosek Klienta jest w tym przypadku udzielana bezpośrednio przez zakład ubezpieczeń lub przez Bank w terminie i w sposób uprzednio uzgodniony z zakładem ubezpieczeń.
    10. Właściwym dla Banku organem nadzoru w zakresie danych osobowych jest Urząd Ochrony Danych Osobowych.
    11. W przypadku pytań dotyczących wniosku prosimy o kontakt z pracownikiem placówki  lub  Inspektorem Ochrony Danych pod adresem e-mail:  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.